W8951 i W8961 - łaczy WiFi tylko na 72.2Mbps

W sierpniu kupilem router TPLink W8951 do Net24 i chcialem miec wreszcie siec WiFi w standardzie "n", czyli 150Mbps. I wydaje mi sie, ze tak to dzialalo na samym poczatki, az do momentu kiedy zauwazylem, ze komputery domowe lacza sie z predkoscia 72.2 zamiast 150. Przekopalem sie przez wszystkie ustawienia, resetowalem, nic nie pomoglo. Co ciekawe mam tez maly routerek TPLinka (MR3020) do modemu 3G, glownie na wyjazdy gdy potrzebuje darmowego dostepu do sieci i na tym sprzecie wszystkie komputery lacza sie na 150Mbps mimo, ze ten model nawet nie ma zewn. anteny. Uznalem, ze to wina routera i zanioslem go do sklepu na reklamacje. Byla to wersja hw v5. Producent wymienil mi router na nowke, tym razem nawet hw v5.1 i w domu okazalo sie, ze jest dokladnie to samo - laczy tylko na 72.2MBps. Ponownie pojawilem sie w sklepie i nawet przetestowalismy ten router z ich sklepowymi laptopami - dokladnie ten sam efekt. Obsluga wyszukala nawet jeszcze 1 model w sklepie (tym razem v5) i dokladnie ten sam efekt. Ostatecznie zaproponowano mi wymiane na model W8961 z doplata. Wybierajac router w sierpniu odrzucilem ten model, bo w wiedzialem, ze z 300Mbps i tak nie skorzystam, bo moje 4 komputery domowe pracuja tylko w max 150Mbps. W sklepie ten W8961 (hw v3) polaczyl sie z laptopem Samsunga na 130Mbps i zalozylem ze pewnie dziala poprawnie. Tymczasem w domu znow to samo - wszystkie komputery lacza sie tylko na 72.2Mbps i jednoczesnie na starym MR3020 nadal bez zajakniecia pracuja na 150Mbps. Co do sklepowego testu to podejrzewam, ze tamten sprzet mial lepsza karte WiFi i moglby pracowac na 300Mbps, ale zapewne jakies ograniczenie w rzeczonym routerze spowodowalo, ze potrafil polaczyc sie tylko z polowa przepustowosci.
Czy ktos spotkal sie z takim problemem w tych modelach TPLinka? Wyglada mi na to, ze cala partia jest uwalona, bo nie jest to raczej niezgodnosc z jakimis konkretnymi kartami WiFi (w domu mam 4-5 roznych kart WiFi w laptopach, a w sklepie tez byly rozne i wszedzie tylko max 72.2)
Albo moze ten chipset nie dziala w pelnym "n", ale w to nie bardzo mi sie chce wierzyc, zeby tak jawnie oszukiwano klienta twierdzac, ze obsluguja 150Mbps.

Ustawiałeś w wifi szerokość kanału na 40MHz? Gdy jest on ustawiony na auto to przy zaszumieniu eteru router automatycznie wybiera 20MHz

Oczywiscie, ze router jest ustawiony na 40MHz. Zreszta jak pisalem resetowalem do ustawien fabrycznych, a wtedy domyslnie tez tak jest ustawiony. Wczoraj z ciekawosci zainstalowalem jeszcze inssidera, zeby podejrzec co zglaszaja widoczne sieci.
Okazuje sie, ze moj maly MR3020, ktory bez problemu dziala na 150Mbps, wyraznie zglasza 2 kanaly, np. "2+6" i po polaczeniu pojawiaja sie one w okienku polaczenia.
Natomiast W8961 zaraz po uruchomieniu potrafi pojawic sie na liscie ssid az 5-6 razy. Pojawiaja sie m.in. 2 wpisy z parami kanalow (roznymi, bo to 300), ale jako typ sieci jest AdHoc a nie Infrastructure i adres MAC jest samymi zerami. Pozostale wpisy to jednokanalowe ssid i tylko tutaj jest sensowny MAC adres, dlatego tez po polaczeniu wybierane sa tylko te pozycje - stad polaczenie przy 1 kanale to tylko 72.2 lub 72Mbps.
Po krotkim czasie te pozycje ssid z zerowymi MACami znikaja z listy i zostaje tylko 1 pozycja. W kolumnie z MaxSpeed ten router jest widziany jako 300. Wyglada mi na to, ze router moze probuje dobrac jakies pary kanalow, ale mu to nie wychodzi i ostatecznie wystawia tylko 1. To dziwne zachowanie, bo maly TPLink bez problemu sobie radzi w trybie 40MHz i stabilnie sie laczy. Predkosc transferu rowniez wskazuje na ta predkosc.

Pokaż konfigurację routera i obrazek z inSSIDer-a.

Konfiguracja routera standardowa jak po resecie do ustawien fabrycznych. Oczywiscie jest wlaczony tryb 20/40, siec ustawiona na b+g+n, ale sprawdzalem tez inne ustawienia, np. samo n. Szyfrowanie w 8961 jest domyslnie wylaczone a w 8951 bylo wlaczone WPA2.
Załączam zrzut z inssidera.

Co to za sieci ad-hoc? Pokaż całość inSSIDera wraz z wykresami.

Tak jak pisalem wyzej sieci z 2 kanalami pojawiaja sie jako AdHoc i z zerowym MAC. Wykresy nic nie wnosza, duzo sieci u mnie i tych AdHoc nie widac. Jak dla mnie to ten TPLink probuje dobrac odpowiednia konfiguracje i ostatecznie wybiera opcje z 1 kanalem i dlatego laczy sie na 72Mbps. Pytanie dlaczego tak to robi i dlaczego w sumie juz 4 routery z tej rodziny zachowywaly sie tak samo glupio. Ustawiony obok MR3020 bez problemu laczy na 150Mbps.

Wrzucam screenshota z inSSIDera. Na czerwono zaznaczylem W8961 a na zolto wspomniany wczesniej MR3020.

Jeszcze jedna zrzutka z kliknietym W8961 zaraz po restarcie routera.

Spróbuj ustawić w routerze WiFi na kanał 6 i szerokość na 40MHz.

Tylko ciągle nie rozumiem tych ad-hoców co je generuje?

Probowalem juz po kolei wszystkich kanalow :slight_smile: Nic nie pomaga.

Moze router w ten sposob testuje dostepnosc wolnych kanalow?
Mam pewne podejrzenia dlaczego ten router wybiera 72.2Mbps - w 8951/8961 w opcjach pasma sa 2 pozycje: 20MHz i 20/40MHz. Oczywiscie wybrane jest ta 2 opcja. Natomiast w MR3020 jest zupelnie inny soft (tzw. zielony) i sa 3 opcje Auto, 20MHz, 40MHz. Domyslnie wybrana jest 40. W przypadku 8961 moze ta 2 opcja oznacza, ze router probuje pasma 40 a jak sie nie powiedzie to wybiera 20. Niestety mimo ze nie mam jakos duzego ruchu w eterze i tak router zawsze laczy na 72.2. Jutro z ciekawosci zadzwonie zadzwonie na infolinie TPLinka, bo chyba cos takiego jest. A w sobote zwroce to dziadostwo do sklepu. A szkoda, bo bardzo mi odpowiada ten model i z wygladu i z funkcjonalnosci (poza glupim ograniczaniem sie do 20MHz).
Czy macie jakies propozycje co do budzetowego routera z ADSL z predkoscia max. 150Mbps (bo wiecej zadne z moich urzadzen nie wyciagnie). USB (kiepskiego) nie potrzebuje. I niekoniecznie TPLinka. Poki co na Allegro kupilem uzywana Tende W150D, ale raczej jako backup, bo obecny pozyczony stary router bede musial oddac. No chyba, ze bede zadowolony z tej Tendy.

Moim zdaniem generuje to jakiś komputer/komputery które bardzo zakłócają pracę twojego routera w paśmie 2,4GHz. Bez wyliminowania tych sieci nie masz co marzyć o szybkim połączeniu sieciowym.

Ok. To dlaczego ten router w 3 innych miejscach tez nie dziala poprawnie, testowalem juz chyba z 10 urzadzeniami. A ten malutki MR3020 dziala idealnie wszedzie i mam calkiem dobre transfery 7MB/s, gdzie przy "g" 54Mbps mialem max. 2-2.5MB/s, ale zwykle mniej. Na tej "oszukanej" n-ce w 72.2 transfery sa max. 4MB/s.

Dlaczego porównujesz dwa różne urządzenia? Na razie widzę i opisuje że masz duży problem z zakłóceniami które uniemożliwiają szybką pracę twojego routera.

Bo nie rozumiem dlaczego te niby zaklocenia maja wplyw na 8951/8961 a na MR3020 juz nie. Szczegolnie, ze ma on mikra antenke schowana w obudowie. Testowalem 8961 w 4 roznych miejscach (w domu, sklepie, w pracy, itp.) i wszedzie laczyl na 72.2 lub 72. A dla porownania MR3020 w tych samych miejscach zawsze laczyl sie na 150, zadne zaklocenia mu nie przeszkadzaja w uzyskaniu stabilnego polaczenia.
Troche dziwi mnie, ze nikt o tej przypadlosci tej rodziny TPLinka nigdy nie pisal, a troche szukalem w sieci. No chyba, ze obie ostatnie wersje sprzetowe (8951 v5 i 8961 v3) sa skopane.

To jest twoje zdanie w tym temacie. Jedyne problemy jakie występowały to zasilanie w W8951ND ale to pewna partia miała te problemy. To co widzę to duże zakłócenia i dwie sieci ad-hoc nieznanego pochodzenia które zakłócają się nawzajem.

Te 2 sieci ad-hoc pochodza przeciez z W8961. Tak jak wyzej pisalem pojawiaja sie one po restarcie routera na kilka-kilkanascie sekund i pozniej znikaja. Pozostaje tylko pasmo z 1 kanalem.

Wszystkie obrazki które wrzuciłeś posiadają te dwie sieci więc czekam na poprawny obrazek z inSSIDer-a.