TP-Link ax55 właściwe ustawienia

Posiadam światłowód który podłączony jest do routera HUAWEI EchoLife HG8245H.
Z racji że wejście światłowodu jest w garażu to pod ten router mam podpięty kablem sieciowym router tp link ax55 który znajduje się w środkowej części domu.
Na zasięg wifi nie mogę narzekać pokrywa cały dom.
Konfigurację tp link zrobiłem poprzez konfigurator automatyczny.
Internet jest ale zauważyłem że często przy ikonie od WiFi na telefonach giną dwie strzałki i wtedy internet teoretycznie jest podłączony lecz go nie ma.
Również laptop jest podłączony pod sieć i nie raz potrafi wyskoczyć brak internetu próbując otworzyć jakąś stronę www.
Światłowód mam prędkości 600mb lecz nawet przy samym routerze prędkość jego na wifi to ledwo 300-350 mb sprawdzone na nowym telefonie jak i laptopie z kartą Wifi 6 więc to raczej nie wina że sprzęt nie ogarnia.
Od czego mogę zacząć sprawdzanie w czym problem?
Dostawca internetu sprawdził linie mówi u nich nie widnieją żadne przerwy od internetu.

  1. Podłącz laptopa/komputer przez Ethernet i zmierz prędkość jaką daje dostawca za pomocą speedtest.net - najlepiej najpierw bezpośrednio podłączając się do Huawei'a, a potem przez TPLinka.
    W Speedtest wybierz jakiegoś dużego dostawcę usług, np. Warszawa Skynet DC.
    W ten sposób dowiesz się, jakie masz łącze bez tplinka, a jakie przez tplinka, a także ile masz wyjścia na "realny świat", czyli do punktu wymiany ruchu internetowego w Warszawie.
  2. Mając te informacje połącz się z routerem przez WiFi i testuj telefonem i laptopem.

Ogólne moje zalecenia:
Ten router domyślnie utworzy jedną sieć (taka sama nazwa) na 2,4GHz jak i 5GHz. Ja rozumiem dlaczego (tak łatwiej zrozumieć oraz niektóre urządzenia potrafią połączyć wydajność obu), ale nie wiesz wtedy bez głębszego sprawdzania, z którą siecią nawiązałeś połączenie. A wydajność 2,4GHz wynosi 574 (czyli realnie 400 Mbit/s przy idealnych warunkach), a tylko 5GHz teoretycznie 2402 Mbit/s.
Dlatego warto spróbować rozdzielić w ustawieniach te sieci na jedną 2,4 (np. dopisać _24 do nazwy) i drugą _5 i wtedy testować.
Słaby sygnał może wynikać z tego, że telefon upiera się na łączność po 5GHz, a sygnał już jest za słaby, zamiast przeskoczyć na 2,4GHz gdzie prędkość może jest niższa, za to zasięg znacznie lepszy.